fallback

Ще навлезе ли Amazon на аптекарския пазар?

Компанията е получила лиценз за аптеки в 12 американски щата

14:27 | 30.10.17 г. 1
Автор - снимка
Създател

Последната засега бизнес област, разтревожена от призрака на конкуренцията от страна на Amazon, е пазарът на аптеки. С огромно количество потребителски разходи и разочароваща неефективност това е видът бизнес, който неизменно привлича вниманието на концерна. И пазарът взема мерки - CVS Health е в процес на преговори, за да придобие Aetna, един от най-големите доставчици на здравно осигуряване в страната, което се смята за частична реакция на мерките на Amazon за навлизане на пазара.

Вероятността в крайна сметка Amazon да навлезе в аптечния бизнес е висока, казват няколко анализатори и бивш служител. Не е ясно обаче кога ще се осъществи това намерение или колко агресивно ще бъде то.

Краткосрочната заплаха може да е донякъде преувеличена. Amazon е получил разрешения за търговия на едро с лекарства в най-малко десетина щата, съобщава  The St. Louis Post-Dispatch. Лицензите позволяват на компанията да продава и други видове продукти. В Кънектикът например лицензът е за „търговия на едро с лекарства, козметика и медицински изделия", а в Луизиана е издадено разрешение за „дистрибутор на лекарства или устройства".

Брайън Танкилут, анализатор за Jefferies, отбелязва, че компанията е придобила много от лицензите за търговия на едро между есента на миналата година и началото на тази година, когато започна да продава медицински материали на бизнеса. „Това не е доказателство за влизане на дребно в аптечния бизнес", казва той пред New York Times.

Говорителката на Amazon Лори Торгерсън отказа да коментира "слухове или спекулации", че Amazon навлиза в този бранш, но споделя и изявление, което предполага други мотиви за получените документи. „За бизнеса на Amazon са необходими лицензи за търговия на едро, за да продава медицински изделия за професионална употреба в определени щати", казва тя.

Няма съмнение обаче, че Amazon се интересува поне от някои аспекти на аптечната дейност. Бритейн Лад, консултант за веригата за доставки, който е работил за Amazon до началото на тази година в сферата на хранителните стоки и други инициативи, заяви, че е участвал в дискусии за това как концернът  може да влезе на този пазар, включително чрез придобивания.

„Фармацевтичният бизнес винаги е бил от интерес, когато бях в Amazon, и имаше искрено желание от страна на концерна да създаде по-добра клиентска практика във фармацията и здравеопазването като цяло", казва той.

Въпреки че Лад признава, че не е запознат с настоящата стратегия на компанията, той смята, че съществуващите фармацевтични компании имат право да се притесняват. „Моят съвет е ръководителите на фармацевтичните компании да се откажат от всички съмнения, когато става въпрос за Amazon и неговата способност да „влезе, да обнови и да преосмисли фармацевтичния бизнес и здравеопазването", каза той.

Ако Amazon реши да влезе на пазара, това може да стане по различни начини, казват анализатори.

Най-лесният е да се създаде аптека онлайн, която да се фокусира върху клиентите, чувствителни към цената, без здравна осигуровка или с планове с приспадане, които изискват от тях предварително да плащат някои лекарствени разходи. За да направи това, Amazon ще се нуждае от разрешителни за продажба на дребно във всеки щат - със сигурност препятствие, но не непреодолимо, казват анализаторите.

„Те могат най-малкото да таргетират клиентите, които плащат в брой, и да разучат така бизнеса", казва Ана Гупте, анализатор в Leerink Partners.

Тя казва, че клиентите, плащащи в брой, представляват от 5% до 10% от бизнеса с лекарства с рецепти, който генерира 560 млрд. долара годишно.

Идеята може да се окаже привлекателна за клиентите, които вече влизат в Amazon за широка гама от продукти - от обувки до електроника и пелени. Търговците на дребно, като Target и Walmart, са добавили аптеки към услугите си, за да генерират допълнителни приходи. Неотдавнашното придобиване на Whole Foods от Amazon може да осигури и физическото разположение на аптеките. 

„Голяма част от инфраструктурата вече е налична“, казва Дейвид Марис, анализатор в Wells Fargo.

В разговор с анализатори през миналата седмица Тимъти Уенуърт, главен изпълнителен директор на фармацевтичния мениджър Express Scripts, индикира готовност да си сътрудничи с  Amazon за достигане до тези клиенти. В САЩ тези мениджъри (PBM) са администратори на трета страна (TPA) на програми за лекарства, които се отпускат по лекарско предписание, и други.

Ако плановете на Amazon са по-мащабни, компанията може да реши да продава лекарства на здравноосигурени лица и дори да действа като подобен мениджър, като осигурява покритие с лекарства за потребителите от името на застрахователи и големи работодатели. Това обаче би било много по-сложно. Подобен план вероятно ще изисква от Amazon или да придобие мениджър, или да сключи партньорство със съществуващ.

Експанзия в аптекарския бизнес без помощта на основен мениджър ще бъде трудна, тъй като мениджърите служат като пазачи пред осигурените пациенти, като решават кои аптеки могат да ползват. Мениджърите също така оперират със свои собствени онлайн аптеки, което ги прави по-малко склонни да приемат Amazon.

Въпреки че Amazon вече доказа многократно, че може да промени редица големи индустрии – от тази за книгите до търговията с хранителни стоки, здравеопазването е сложна дейност и ще има силен натиск над компанията. „Това е просто чувствителна тема", казва Надина Росие, ръководител по здравните въпроси в мениджъра Willis Towers Watson. „Няма да се отделя внимание за това колко цента повече сте платили за дънките си или за обувките си, става дума за здравето“, пояснява тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:25 | 14.09.22 г.
fallback